Total Rallycross parádé az új RabócsiRingen

Új vonalvezetéssel várja a Rabócsiring a Rallycross Ob utolsó hazai futamán a versenyzőket és a nézőket, de a fejlesztés nem csak a konkrét pályára vonatkozik. A rengeteg újítás egy olyan folyamat része, amely majd a jövő év közepén fejeződik be, bár ahogy ifj. Rabócsi Tibort ismerjük, a hivatalos átadót követő nap már a tervezőkkel beszélget majd, arról, hogy hogyan tovább… Október 7-8-án azonban a nagy kérdés az lesz, hogy milyen az új rallycross pálya.

21 évvel ezelőtt a pálya nyitásakor már az volt a cél, hogy többfunkciós legyen a Rabócsiring, és igyekszünk ezt szem előtt tartani minden egyes fejlesztésnél. Kelet-Magyarország első vezetéstechnikai tanpályáját építjük, ami az országban a harmadik lesz, és ezt a fejlesztést is úgy terveztük, hogy a többi szakág is profitáljon belőle. Most a rallycross lett az egyik legnagyobb haszonélvező, mert a nemzetközi trendeknek megfelelő irányba fejlődött a nyomvonal. A legfontosabb változás, hogy teljesen új, és hosszabb lett a joker kör, és aszfaltos burkolatot kapott a korábbi murva helyett. Már a pálya burkolatának majdnem 90%-a aszfaltos, ezért ide pályaautókat kell építeni, de ez nem éri meglepetésként a versenyzőket, hiszen a nemzetközi trendek is ebbe az irányba mutatnak. Természetesen a salakos részeket is felújítottuk, és az a szakasz is változott, így még gyorsabb és élvezetesebb lesz a pálya” – mondta el ifj. Rabócsi Tibor, és azt is hozzátette, hogy a beruházás kizárólag saját erőből készült el.

1

A gokartosokat nem érinti a pálya módosítása, mert ők eddig is 910 méteres nyomvonalon versenyezhettek, míg a motorosoknak most már 1800 méteres a leghosszabb vonalvezetés. A murvás szakaszok nem véletlenül fogyatkoznak meg a rallycross pályákon, mert ezt a felületet nagyon komoly kihívás folyamatosan karban tartani, és megfelelő minőséget biztosítani a századik versenyző után is. Aki járt Vb futamon azt tudja, hogy az ottani gyantával kezelt felületek is inkább aszfaltos jellegűek, esőben pedig a tükörjéghez hasonló tulajdonságokat mutatnak. Salakos rész továbbra is maradt a Rabócsiringen, mégpedig a korábbi murvás rész külső íve lesz az új murvás szakasz.

„ A korábbi murvás részt leaszfaltoztuk, így tulajdonképpen annak a bukóterét építettük újjá. Lesz egy különlegessége is, picit kifelé fog dőlni, erre a csapadékelvezetés miatt volt szükség. Kellően széles lesz, mert nagy tempóval érkeznek majd ide az autók, és arra is figyeltünk, hogy a joker és a normál kör találkozása is a lehető legbiztonságosabb legyen. Megfontoltuk azt is, hogy az aszfaltos szakaszokat szórjuk fel finom szemcsés kaviccsal, erre láttam is külföldön jól működő példákat, de épp a versenyzők kérése miatt döntöttünk végül úgy, hogy valódi murvás részt is építünk.”

2

A pályatulajdonos persze felkészült arra is, hogy lesz olyan, akinek nem tetszik annyira az új vonalvezetés.

Olyan pályát még nem csináltak, amivel mindenki teljesen elégedett. A győzteseknek biztosan nagyon tetszik majd, aki pedig kevésbé megy jól rajta, annak nem annyira, de ez mindig is így volt. Már a tervezésnél is a legfontosabb szempont volt, hogy szakmailag megfelelő legyen mindegyik vonalvezetés, nagyon hosszú előkészítő munka előzte meg a tényleges kivitelezés kezdetét. Fontos az is, hogy biztonságosabb lesz az új pálya, mert az új szakaszon eltűnnek a gumifalak, így bátrabban lehet majd versenyezni a jokeren” – folytatta Rabócsi Tibor, aki azt is elárulta, hogy saját magával is kompromisszumot kellett kötni, mert nem mindig ért egyet a pályatulajdonos és a versenyző. „Ez volt talán a legnehezebb, hogy megtaláljuk azt a megoldást, ami minden szakágnak és a tanpályának is a legjobb. Persze tudnék másfajta rallycross pályát építeni, másfajta motoros pályát, vagy driftre is lenne ideálisabb vonalvezetés. Többhónapos tervezés, statikusokkal, mérnökökkel, sportolók pozitív és negatív véleményeinek figyelembevételével, és persze sok sok álmatlan éjszaka után ez lett az optimális megoldás, amiben benne van a saját versenyzői tapasztalatom is. Hála istennek úgy tűnik jó munkát végeztünk, mert aki eddig kipróbálta pozitívan nyilatkozott, de az igazi teszt majd az októberi Total Rallycross Közép-Európa és Országos Bajnoki VI. Futam lesz, az ott tapasztaltak alapján véglegesítjük majd a vonalvezetést.”

A fejlesztés azonban nem csak a 600 méternyi új aszfaltos szakaszt jelentette, amellyel már 50.000 négyzetméter a szilárd burkolatú felület a Rabócsiringen. A Trackwood-on már sikerrel bemutatkozott az új depó, és a modern irányítótorony is.

3

Az egész depót körbe aszfaltoztuk, ami jelentős változás, és sokkal komfortosabb lett ezzel a depó. Új indítótorony is épült, a gépátvételt már itt tartjuk az októberi versenyen, és természetesen a felszerelése is a legmodernebb színvonalon készült el” – mondja a kissé fáradt tulajdonos, hiszen a nyár óta folyamatosan zajlik a munka, amely még korántsem ért véget. A következő fázisban a lelátókat fejlesztik majd, és épül egy új oktatóépület a hátsó szakaszon, ennek a teteje kiváló spotter torony lesz.

Ahogy a cikk elején írtuk, Rabócsi Tibor nem tud megállni, és hátradőlni, némi faggatás után kiböki, hogy az új nyomvonal nem azt jelenti, hogy a következő évekre elég lesz ezt megtanulni és kiismerni, a multifunkciós pálya számtalan lehetőséget rejt magában.

„Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy az évente rendezett három futamot más-más körülmények közt rendezzük meg, sőt akár arra is képesek leszünk, hogy mesterséges vizes szakaszokon menjenek a versenyzők. A tanpálya rendszerével képes lesz rá a Rabócsiring, hogy bizonyos szakaszokon állandó minőségű nedves felületet biztosítson. Egy nyári versenyen ez is izgalmas lenne, de ezek csak tervek, és lehetőségek, a legfontosabb, hogy most október elején jó versenyeket lássanak a nézők.”

4

A pálya képeinek láttán adódik a kérdés, hogy akár az EB és a VB mezőnye számra is megfelelő helyszín lehetne a Máriapócs.

„Nagyon komoly elvárásokat támaszt a promóter, de azt gondolom, hogy a jövőre elkészülő infrastruktúra már nagyon közel lesz ahhoz a szinthez ami az ő igényük. Mivel nagyon jó pilótáink vannak, és a rallycross is egyre népszerűbb lesz, nem tartom kizártnak egy ilyen esemény megrendezését sem, persze ehhez az kell, hogy gazdaságosan meg tudjuk rendezni.” – fogalmazott óvatosan Rabócsi Tibor, mert tudja, hogy bár sokak számára álom egy magyar Vb futam, de egy ilyen versenyt csak alapos megfontolás, és rengeteg feltétel teljesülése után lehet felelősséggel vállani.

Érdekes kérdés, hogy hogyan alakulnak majd a köridők. A hosszabb jokert körülbelül két másodperccel tart tovább teljesíteni a réginél, vagyis a normál körhöz képest 4-5 másodperccel lesz hosszabb a joker. A nyomvonal további változtatásai pedig még 2-3 másodpercet tesznek a köridőhöz, ám az átlagsebesség várhatóan nőni fog a korábbihoz képest. Az biztos, hogy aki a hétvégén a leggyorsabb lesz, az úgy mehet a téli szünetre, hogy ő tartja a körrekordot a Rabócsiringen.

5

A hatodik futammal folytatódik az idei küzdelemsorozat, méghozzá nem is akárhogyan! A RabócsiRing új beruházásának köszönhetően egy merőben más pályával találkozhatnak a hazai és külföldi pilóták. A 600 méterrel megnövekedett aszfaltburkolat lényegesen megváltoztatta a korábbi pálya nyomvonalát, így egy új, és hosszabb Joker kör is bekerült az új szakaszba. A pálya nem csak hosszabb és gyorsabb lett, hanem minden eddiginél biztonságosabb is.

Slide

TOTAL hétvége azonban nem csak az új pályáról, hanem a rallycross bajnoki címek sorsáról is szól majd.

A Supercars-ban folytatódik a csata, a két legfőbb rivális, a címvédő Kiss Pál Tamás (Peugeot) és Kárai Tamás (Audi) között. Kárai új autóval érkezik majd, ami lettországi Európa Bajnokságon már kiválóan szerepelt. Kiss Pál Tamás, aki immáron Európa bajnoki bronzérmesként érkezik a versenyre, biztosan minden megtesz, hogy hazai pályán biztosítsa be magyar bajnoki címét. Ha már a neveknél és címvédésnél tartunk, akkor nem maradhat ki az osztrák rivális Alois Höller (Ford), aki nem csak Kiss és Kárai ellen harcol, hanem a zóna (CEZ) bajnoki címért is.

6

Hasonló harc várható a SuperCars bronzérméért is, hiszen Vass Zoltán (Mitsubishi), Spitzmüller Csaba(Skoda) és Mózer Attila (Skoda) is fej-fej mellett haladnak, így az ő külön csatájuk is óriási izgalmat rejt. Az örökös bajnok Kotán Péter (Ford) és a kilencszeres bajnok Harsányi Zoltán (Mitsubishi) is lőtávolból várják a folytatást.

Super 1600-ban a kategóriát váltó Reanult Twingo-val versenyző Wieszt Jankó bajnoki aranya biztos, így ezen a hétvégén ünnepelheti első rallycross bajnoki címét, és talán egy ideig az utolsó versenyét is, hiszen a szezon végén abbahagyja, így Máriapócson láthatjuk utoljára versenyezni. Nagy csata lesz, mert nevezett a versenyre az Európa bajnokságon is kiemelkedőt nyújtó Josef Susta Skoda Fabia R5-jével. A többi dobogós helyet Perendy Péter (Suzuki) és Móricz József (Skoda) is megszerezheti, de itt lesz Gerencsér Dávid (Suzuki) is.

7

A nagy túrásoknál, azaz az STC +2000-ben Csendes Zsolt (BMW) bajnoki esélyei tűnnek a legjobbak, de Vámosi Péter (BMW) és Papp Gábor (BMW) is csak fél pontra vannak egymástól.

A kis túrásoknál az STC -2000-ben már megszokhattuk a cseh fiú Roman Castoral (Opel) verhetetlenségét, így már biztos, hogy ő is itt fogja ünnepelni soron következő magyar és zóna bajnoki címét. A fiatal tehetség, Csirmaz Brúnó csak „megcsipegetni” tudta legfőbb riválisát, Castoralt, de bízik benne, hogy az ezüst is jobban csilloghat, ha az idén először, az új pályán sikerülne legyőznie őt.

Programterv_10_07