Rallycross

Gépesített gladiátorok ádáz csatája

Mi is az a rallycross? 130401_02n
Több mint negyven esztendeje egy angliai RAC rallye-viadal szervezői a gyorsasági szakasznak egy aszfaltos-sóderes körpályát jelöltek ki. Akkor kevesen gondolták volna, hogy az egyik legdinamikusabban fejlődő autós szakág bölcsőit rakták le. Hazánkban a 80-as évek derekától vált ismertté a rallycross.

Miért népszerű a rallycross? 
A nézők imádják a szakágat, hiszen itt megadatik az ami egyébként egyik autós szakágnál sem: egy helyről látható a verseny, szemmel lehet követni a több körös küzdelmet. Éppen ezért – azaz követhetősége miatt – olyan népszerű ez a technikai szakág. A televízió összefoglalók egy-három kameraállásból elkészíthetők, ezáltal a kb. 1 km-es pályán a többször megforduló autókat követve körbe elhelyezett reklámok is folyamatosan láthatók. Itt valóban küzdelemről van szó, a gépesített gladiátorok ádáz csatájának arénaként ad otthont a pálya. Az autók kilincsremenő viadala nemcsak a versenyzőkben, a nézőkben is megemeli az adrenalinszintet. A biztonságos pályák családi programnak is kiválóak, szülők és gyerekek szorítanak együtt vagy külön-külön kedvenceikért.

Rallycross a RabócsiRingen

130401_44n

A Nyíregyházától 20 km-re található máriapócsi RabócsiRing valóságos zarándokhelye lett a rallycrossnak, hiszen itt minden adott az izgalmas versenyekhez. A pálya környezetét egy mesterséges tó, többszáz férőhelyes fedett VIP lelátó, teljes villanyvilágítás (mely alkalmas éjszakai rendezvények lebonyolításához), fedett depók és a nézők kulturált szórakozását és ellátását biztosító épített vendéglátó egységek teszik sikeressé és párját ritkítóvá.

A pálya folyamatosan fejlődik, az 1 km-es útvonal jelenleg 70 százaléka szilárd burkolat (beton, aszfalt), a többi murva és homok. Valamennyi kritikus szakaszon biztonságos korlát és legalább két és fél méter magas lelátóként is szolgáló földsánc, illetve gumisánc védi a nézőket. A start hat állásos, lámpás indítású. A teljes lebonyolítást a futamokon számítógépes rendszer végzi, és a rajtnál jelzi a korán indulókat.

Egy kör a RabócsiRingen

A start után rövidke egyenest követően egy jobb kanyar következik, amely gyakorta ádáz csaták színtere, hisz döntő fontosságú lehet, ki fordul el elsőként ebben a kanyarban. Rövid pörgés után elnyújtott balkanyar következik, majd egy rövidke egyenest követően derékszögű balkanyar, majd egy szintén derékszögű jobb kanyar után jön a hosszú, 250 méteres egyenes. Ennek az egyenesnek a végére a versenyautók akár a 160 km/órás sebességet is elérik, ami egy ilyen pályán hatalmas tempó. Az éles balkanyart követi egy egyenes szakasz a végén két balos kanyarral, majd jön a startvonal, és a nem hibázó pilóta már teljesített is egy kört.